امیر برات نیا

سایت شخصی

امیر برات نیا

سایت شخصی

یاد داشتی بر فیلم بمب خبری

Tuesday, 31 March 2020، 10:11 AM

بمب خبری

#بمب_خبری
یادداشتی بر فیلم  Bombshell

دیروز در وبگردی هایم به معرفی فیلمی برخورد کردم به نام Bombshell. دانلود کردم و طی دیشب و امروز آنرا دیدم. موضوع اصلی فیلم آزار و اذیت جنسی زنان در محیط های کاری است. موضوعی قدیمی و تازه که همیشه بوده،  هست و احتمالا خواهد بود.

این فیلم توسط جی روچ Jay Roach کارگردانی شده است. فیلم براساس حقیقت و مستندات ساخته شده، رسوایی اخلاقی مدیر ارشد شبکه فاکس نیوز در سال ۲۰۱۶. راجر ایلز مدیر ارشد شبکه خبری فاکس نیوز در محل کار و در طبق دو ساختمان فاکس نیوز در جلسات خصوصی حرف های خیلی خصوصی می زند. تقاضای وفاداری و نگاه لذت جویانه به زنان مجری شبکه دارد.

این موضوع از زبان سه تن از زنان که مجریان برجسته این شبکه بودند روایت می شود. فیلم مثل جریان اخبار تند و سریع و پر از هیجان است. بیننده را بدنبال خود تا آخر ماجرا می کشاند. بیان دیدگاه های راجر درباره کار در شبکه قابل توجه هست، علاقه او به بخش خاصی از بدن زن ها. اگر نگاه دقیق تری به مجریان خبری اکثر شبکه های خبر دنیا داشته باشید کم تر مجری معروفی را دیده اید که با شلوار در جلوی دوربین ها ظاهر شده باشد!

زیبایی ظاهری و جنسی از نکات مهم استخدام در بیشتر کسب و کارهایی است که به نوعی بطور مستقیم در جذب مخاطب دخالت دارند. راجر در مصاحبه های استخدامیش چند جمله کوتاه را خیلی خوب به آنها تفهیم می کند:

هر کسی یک نقش مهم در تلویزیون دارد که باید ایفا کند
به زنان مفهوم فرمانده و سرباز ، و سرباز خوب بودن را تفهیم می کند.
مفهوم وفادار بودن و تاکید براینکه مجری باید وفادار باید باشد.

وفاداری را سکوت و اطاعت محض از خواسته های خودش می داند چون باعث پیشرفت آنها می شود، آنها را مشهور می کند.

این موضوع در فیلم وقتی از «کایلا» می خواهد چرخی بزند تا اندام هایش را ببیند و وقتی از او می خواهد .... به نافذترین شکلی بیان شده است. زنان برای پیشرفت و از دست ندادن کار به خواسته های او تن در می دهند. هر کس مقاومت کند اخراج می شود.

نکته قابل توجه فیلم این است که کارگردان بدون اینکه صحنه نامناسبی از آزار و اذیت جنسی نشان دهد به خوبی به موضوع می پردازد، البته تنها از یک زاویه. توصیه می کنم فیلم را حتمان ببینید.

شاید در جامعه ما هم مثل همه جوامع این نوع رسوایی های اخلاقی وجود داشته باشد. اما شاید چیزی که در جامعه ما هنوز تابو محسوب می شود افشای چنین رخدادهایی است. در این گونه مواقع معمولا اولین نفری که شجاعت بیان درد و رنج را پیدا می کند مهم است و دیگرانی که حاضری می شوند به او بپیوندند، هرچند بسیار مشهور باشند. هر چند در پست های مهمی مشغول بکار باشند.

شجاعت زنان برای پیشرفت جامعه بسیار مهم بوده و هست حضور شفاف زنان و شکستن بسیاری از تابوها بدون تلاش آنها در هیچ جامعه ای امکان پذیر نبوده و نیست. ما در جامعه جسته و گریخته در سنوات و ادوار مختلف این نوع مسایل را شنیده و دیده ایم اما اینکه این موضوع رسانه ای شود و فرد مقتدری از سمت خودش کنار گذاشته شود شاید کم تر دیده شده.

شاید بد نباشد بعد از چهار دهه به جامعه هنری و نخبگان فرهنگی کشور این اجازه داده شود تا شبکه های خبری مستقل و تلویزیون های خصوصی راه اندازی شوند تا از یک صدایی اخبار حلوگیری شود و بسیاری از فسادهای موجود در پشت پرده های اتاق های محیط های کار بر ملا شود.

شاید به این ترتیب کسانی که در حقشان ظلمی می شود بتوانند صدای خود را به گوش دادخواهان برسانند.
هرچند که پول و سرمایه داری در آخر با پرداخت مبالغ هنگفت پرونده چنین اعمالی را می بندد و به بایگانی می فرستد.
هشتک های خوب می توانند گاهی در جامعه جریان ساز شوند.

#امیربرات_نیا
۸فروردین۱۳۹۹
🔻🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🔻
t.me/NasimeKhoshRZ
@AmirBaratnia

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی