امیر برات نیا

سایت شخصی

امیر برات نیا

سایت شخصی

یادداشتی بر فیلم شعله ور

Tuesday, 31 March 2020، 10:38 AM

 

#یادداشتی_بر_فیلم

#شعله_ور

ساخته: #حمید_نعمت_الله

 

🔸امروز کارهای برنامه ریزی شده صبحم ساعت دوازده تمام شد. برای خودم میز چیدم. تخمه کدو، تخمه خربزه هایی که تابستان پارسال خورده بودیم، عناب و تخمه هندوانه. چای شهرزاد خوش رنگ هم دم کردم و نشستم به تماشای #فیلم شعله ور.

 

🔸از کارگردان فیلم هیچ فیلمی تا امروز ندیده بودم حتی سریالی را هم که برای سیما ساخته بود را ندیده بودم. تنها علت انتخاب فیلم این بود که امین حیایی برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد را گرفته بود.

 

🔸از فیلم خوشم آمد. چند دلیل دارد. اول اینکه لوکشین فیلم تهران و شمال نبود. منطقه جدید و بکری بود که کم تر فیلم سازها آنجا را انتخاب می کنند. سیستان و بلوچستان. دوم داستان در بطن جامعه و اقشار معمولی جامعه روایت می شود. و سومین دلیل پرداختن به درون آدم ها و کنکاش درونی آدم هاست. حس نفرت، حسادت و کینه در مقابل شجاعت، مهربانی و صداقت.

 

🔸داستان فیلم در ابتدا چندان گیرا نیست مردی شکست خورده و زخم خورده از جامعه و زندگی که در هزار توی زندگی گیر کرده است. کارگردان با انتخاب #سفر قهرمان فیلم را وا می دارد که هم از بیرون و هم در درون سفر کند، البته سفر درونی قهرمان بیشتر است و سفر بیرونی چندان در انقلاب و انکشاف خودش تاثیر گذار نیست. اما موسیقی و جلوه های خاص زندگی مردم سیستان زیبایی های خاصی در فیلم ایجاد می کند،

 

🔸جایی خواندم که حسادت عامل همه گناهان است و این فیلم هم به این موضوع می پردازد.آنچه پس از پایان فیلم در ذهنم باقی ماند چند نکته است که با شما به اشتراک می گذارم.

 

اگر می خواهید یک #فیلم#ایرانی کمی متفاوت با سایر فیلم های ایرانی ببینید حتمان فیلم را تماشا کنید.

 

🔸آدمی همیشه یک من بیرونی دارد و یک من درونی. این من بیرونی برای دیگران زندگی می کند و من درونی برای خودش. این من درونی محرک همه تلاش و کوشش های پیدا و پنهان آدمی است. منولوگ هایی که آدمی در تمامی لحظه ها با خودش دارد بسیار مهم است. عده کمی می توانند این گفتگوهای درونی خویش را بازگو کنند و یا بنویسند. باید آگاه باشیم که گاهی اگر بیش از حد در این من درونی غرق شویم ممکن است راه بخطا برویم. برای همین در عصر کنونی و در اعصار گذشته هر آدمی نیاز به استاد داشته و دارد تا اندیشه هایش را بازگو کند تا راه را درست برود.

 

🔸پدر بودن و پدر خوب بودن هنری است که جلوه اش در فرزندان دیده می شود. فرزند جزوی از جان و روح آدمی هستند، تلاش برای اینکه او به ما بچسبد و مثل ما شود هم ما را دچار خطا می کند و هم از خودشکوفایی او ممانعت می نماید. فرزندان را باید پرواز کردن بیاموزیم و در وقتش آنها را در آسمان زندگی رها کنیم و آرام و مطمئن پروازشان را به تماشا بنشینیم.و هیچ لذتی بالاتر از پرواز فرزندان نیست.

 

زن ها انسان های سازنده و پرانرژی و محرک زندگی هستند، در برخورد با زنی که می خواهیم برای ما بماند دلمان را باید صادقانه با او قسمت کنیم و حضورش را در زندگی و همراهی عزیز بداریم. زیباترین صحنه فیلم زمانی بود که مرد فرستاده شده از سوی وحیده به قهرمان فیلم گفت: وحیده گفته دیگه زنگ نزن.

 

🔸نکته آخر: صفت حسادت از جمله بدی های اخلاق فردی است که هم فرد را از درون می کشد و آسایش درونی او را برهم می زند و هم در بیرون باعث انجام اعمالی می گردد که از یک انسان عادی خارج است.

🔸وباز باید گفت: عشق را در چشمان یار باید جست چون نیاز به هیچ واژه و تفسیری نیست، آیینه ایست زلال برای رسیدن به عمق جان.

 

#امیربرات_نیا

۱۰ فروردین۹۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی