امیر برات نیا

سایت شخصی

امیر برات نیا

سایت شخصی



پیشگفتار کتاب 

هدف کتاب در آمدی کوتاه بر جغرافیا با توجه به ماهیت جغرافیا به عنوان یک رشته­ی تحصیلی ارائه کتابی موجز ،لذت بخش و در عین حال موثق است. برای اکثریت مردم جغرافیا را اگر خیلی ساده کنیم یک معنی دارد. از میان اولین چیزهای که به ذهن می­رسد؛ نام کشورهای گوناگون در دنیا، رودخانه­ها، کوه­ها، و پایتخت­ها، و جای آنها در روی نقشه است. اگر یک شرکت کننده در مسابقه اطلاعات عمومی سوالات مقوله جغرافیا را انتخاب کند اغلب اینگونه سوالات پرسیده می­شود. البته جغرافیا بسیار پیچیده­تر از فهرست موضوعات حقیقی است که ذکر گردید. موضوعاتی که جغرافیا با آن سر و کار دارد بسیار متفاوت است؛ مفاهیم آن کاملا پیشرفته و روش شناسی آن بسیار دقیق و موشکافانه است. جغرافیا محل تضارب آرا بوده و علاقه­ها و پیچیدگی­های آن اغلب جالب است. جغرافیای مدرن مسیر ی طولانی از توصیف ساده مکان­ها و اشکال زمین را پیموده است، آنچه که ما نیاز داریم آنرا توصیف کنیم چهره جدید جغرافیاست. موضوعی که ما می­خواهیم بر آن تاکید کنیم: مرکزیت جغرافیا برای بسیاری از مفاهیم بزرگی است که جهان کنونی را احاطه کرده است. دامنه­ی این مفاهیم از گرم شدن جهان و سایر جنبه­های تغییرات زیست محیطی تا تلاقی و پخش بیماری­هایی مانند: اچ. آی. وی و ایدز متفاوت است.جغرافیدان­ها مهارت­ها و تجربیاتی دارند که می­توانند در گروه­های بکار مشغول شوند که بر مفاهیمی از این قبیل تاکید می­نمایند.

جغرافیا همیشه به دو بخش تقسیم شده است: طبیعی و انسانی. جغرافیدانان طبیعی به مطالعه­ی­سطح زمین به عنوان یک ماهیت طبیعی با اشکال و ناهمواری­های آن، پوشش گیاهی، خاک­ها، تغییرات آب و هوایی و غیره می­­پردازند. جغرافیدانان انسانی به مطالعه راه­های که مردم سطح زمین را اشغال کرده­اند، محیط­های زندگی­شان، و سکونت­گاه­هایشان و ادراکاتشان و استفاده از زمین، منابع، و فضا می پردازند.از این دو گانگی توانایی­های جغرافیا پدید می­آید: توانایی جغرافیا در ایفای نقش به عنوان پلی بین طبیعت و جامعه. ما طرح کلی «تجربه­ی جغرافیایی» بکری را که بر پایه همیاری بین طبیعت و فرهنگ قرار دارد را ترسیم خواهیم نمود و جایگاه منحصر بفرد جغرافیا بین علوم پایه و علوم انسانی را در خواهیم یافت. یکپارچگی جغرافیا به عنوان یک رشته علمی جدا که در دهه­های اول قرن بیستم آشکار گردید و قوت گرفت در زمان کنونی کم شده است. تخصصی شدن بیشتر بدین معناست که جغرافیدانان طبیعی و انسانی از دستور العمل­های مختلف پیروی می­کنند و به مجموعه­های متفاوتی از مکاتب و ادبیات دانشگاهی مراجعه می­نمایند. این روندها با دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و یکی از مواضع ما حمایت کردن از تدوام ارزش­ها و تقویت یک پارچگی جغرافیا خواهد بود.

ما منابع کلیدی را اعلام کرده­ایم اما خود را مدیون می­دانیم که از افراد زیر تقدیر و تشکر کنیم: از ستز لویز[1] برای تهیه تصاویر ماهواره­ای دریای آرال؛ از گیلز یانگ[2] ، کسی­که از کوه بالا رفت تا از دماغه یخچال استوربرین عکس گرفت؛ و از نیکولا جونز[3] و آنا رتکلیف[4] بخاطر کارهای عالی­اش در ترسیم و ویرایش یا به عبارت دیگر آماده کردن تمام تصاویر در نسخه نهایی کتاب. ما همچنین از آندریا کیگان[5] بخاطر پیشنهادها و دیدگاه هایش سپاسگزاریم.






دو اظهار نظر در باره­­ی کتاب:

یک عقیده کاملا خوب، شیک و ترتمیز، در اندازه کوچک، با طراحی مد روز .... به راحتی در جیب جا می­گیرد تا در لحظه­های آزاد آنرا بتوان خواند.

لیزا، جارداین، تایمز

کتاب«درآمدی کوتاه بر جغرافیا»، عقیده­ای بسیار خوب و مفهوم جدیدی از انتشارات دانشگاه آکسفورد است.

نیکالاس لیزارد، گارین

معرفی نویسندگان:

جان. ای. متیوز استاد جغرافیای طبیعی در دانشگاه والز، سوانسی می­باشد

دیوید تی هربرت استاد اماراتی جغرافیا و عضو افتخاری دانشگاه والز سوانسی. در تعداد زیادی از مقالات پژوهشی و در چندین کتاب دیدگاه­های رشته­ی جغرافیای طبیعی و انسانی نویسندگان به چاپ رسیده است، نویسندگان قبلا کتاب زیر را با همکاری هم منتشر کرده­اند..

جغرافیای یکپارچه، میراث مشترک، آینده مشترک (2004)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی